Israel Antiquities Authority
נגישות

פעילויות חינוכיות

אושה שוברת שתיקה

מחנכי כיתות ו' ומובילי פרוייקט "אימוץ אתר" פיתוח בר-קיימא. בי"ס "ניצני זבולון"

היוזמה,שעליה נספר כאן, נולדה מתוך רצון שתלמידי בי"ס "ניצני-זבולון" שבמועצה אזורית זבולון יאמצו את אתר "אושה העתיקה" ויחשפו את תפקידיו ומורשתו, בפני תושבי האזור – תלמידים והורים. כמו כ ראינו חשיבות שיתקיים שיתוף-פעולה בין תלמידי ביה"ס וקהילת ההורים בפרט והישובים בכלל. בכוונתנו, שהאימוץ יהיה מתמשך, כך שבכל שנה יתווספו באתר תחנות במסלול הסיור.


מכיוון שתכנית הלימודים בהיסטוריה של כיתה ו' עוסקת בתקופה הנדונה. אנו מוצאים, שדרך למידה שתשלב עיון ועשייה, תפתח אצל הילדים גם עניין רב יותר וגם תחושת הזדהות וגאווה עם המקום בו הם חיים. יתר-על-כן, ביה"ס שלנו מייחד עצמו בלימודי סביבה ומה יותר "סביבתי" מלאמץ אתר קרוב וחשוב, שהנסיבות הצניעו.


השלב הבא היה להיכנס לתיאום עם שלוחת מרכז ארכיאולוגי מחוז חיפה של רשות העתיקות ולהגיע להסכמות על מהות הפעולות שלנו בשטח – ניקוי שני מבנים (גת ומבנה ציבור) ויצירת שביל מטיילים..


במקביל לתיאומים עם גופים נוספים, בנינו תכנית לימוד לילדים שתפגיש אותם עם המושגים הקשורים לדור אושה, הרבנים והמקום עצמו. קיימנו שלושה סיורים להכרות עם הממצאים בשטח, עם מגוון הצומח ועם הנוף הנשקף מהאתר.


כדי לקרב את הילדים לרוח התקופה, המחזנו טקסטים מהתלמוד הבבלי, הצגנו את הלבטים שעמדו בפני אנשי ישראל – האם לרדת לבבל או לשמור על הרוח היהודית בארץ-ישראל וכיו"ב שאלות. בשלב זה הצגנו את הדילמה "האם להשקיע משאבים בנכסי עבר או רק בנכסי עתיד" הגענו להסכמה שחשוב להשקיע בנכסי עבר. כך הבשלנו להכנס לסדרה של מפגשים עם רשות העתיקות. הילדים שמעו הרצאת מבוא לארכיאולוגיה, בעקבותיה יצאנו לאתר ועבדנו בניקוי גת ומבנה ציבור.פעם רק הילדים ובהמשך גיוס עם הורי השכבה. במקביל, עבדנו על שילוט התחנות .


כאשר המסלול היה מוכן הכנו יום פעילות לקראת פסח באתר לכל ילדי בית-הספר – 13 תחנות שהציגו פנים שונות של המקום בהמחזות, בחידונים, בפאזלים של כלי חקלאות קדומים, בפסיפס, בעשיית מחצלת מסוף (קראנו שזו הייתה אחת מהתעשיות הקדומות במקום), אפיה בטאבון (איך לא), לוטו צמחים ועוד. את כל התחנות הפעילו ילדי ו', צוות בית הספר עמד לימיננו וסייע ככל שנדרש ברצון. יום זה היה חוויה לכולנו.


כאשר שופר המסלול והוכנו ברושור של האתר וסטיקר – נערכנו לטקס חנוכת האתר עם הורי הילדים ומוזמנים נוספים. את הסרט גזרה איילת גורדון, שלאורך כל הדרך ליוותה אותנו ביד מושטת לעזרה.גדולה.בחרנו בה מתוך הערכה עצומה להתגייסותה.


גם רעיה שורקי מרשות הטבע והגנים סייעה בידינו להשיג מימון לשלטים, לסימון שבילים ולברושורים והסטיקרים. ובעיקר בעצה ובעידוד.
בימים אלו, אנו בתחילת דרכה של פעילות חפירה לימודית באתר המשתפת את תלמידי בתי הספר מהסביבה בפעילות חשיפת ממצאים באתר. אנו רוצים לראות את האתר הולך ומתפתח משנה לשנה, כדי שיתפוס את מקומו הראוי בדרך לציפורי ולבית שערים. כאן, באושה קמה מעפר הרוח היהודית שכמעט אבדה באבק המרד של בר-כוכבא. כאן, קם עם ישראל הפצוע מגזרות אדריאנוס. אנחנו רוצים לשבור את השתיקה שנפלה על המקום, משעה שעברה הסנהדרין למחוזות אחרים.

כתבו : דודי שביט וחגית גולדמן


במהלך העבודה....
במהלך העבודה....