"והיה כי יביאך השם אל הארץ אשר אתה בא שמה לרשתה ונתתה את הברכה על הר גריזים ואת הקללה על הר עיבל הלא המה בעבר הירדן אחרי דרך מבוא השמש בארץ הכנעני הישב בערבה מול הגלגל אצל אלוני מרה" (דברים יא, כט-לב) תאור זה גרם לרבי אליעזר (בירושלמי סוטה ז, ג) לומר שאין הכוונה להר גריזים והר עיבל שבשומרון, אלא לשתי גבשושיות שמצאו היהודים בבקעת הירדן בהיכנסם לארץ לזה קראו הר גריזים ולזה הר עיבל. בנוסח השומרוני לפסוקים אלה כתוב מול הגלגל אצל אלון מורה מול שכם . דבריו של רבי אליעזר הם הד לוויכוח התיאולוגי הקשה שהתנהל בין השומרונים ליהודים הן בארץ ישראל והן בתפוצות ובעיקר במצרים בתקופה ההלניסטית ובתקופה הרומית. ייסודו המחלוקת על קדמות וקדושת ירושלים והר גריזים המשכו בוויכוח על התורה והמקומות הקדושים וסופו מלחמה וחורבן המקדש בהר גריזים.