חיפוש בספריה
חינוך וקהילה
|
מידע שימושי
|
תצוגות ארכיאולוגיות
|
מבנה ארגוני
|
חנות
|
פרסומים
|
סרטים
צור קשר
|
אודותנו
|
עברית
|
English
|
ﺍﻟﻌﺮﺑﻴﺔ
מי אנחנו
חפירות ארכיאולוגיות
מתנדבים
רישוי, בניה ואגרות
מגילות מדבר יהודה
אספנים
כנסים וימי עיון
דוברות
מכרזים
מאגר ספקים
ארכיון
הצהרת נגישות
צור קשר
אתרים נוספים
חדשות ארכיאולוגיות
עתיקות - המהדורה המקוונת
אתר הסקר הארכיאולוגי של ישראל
מינהל שימור
הארכיון המדעי
הספרייה המקוונת של מגילות מדבר יהודה ע"ש ליאון לוי
אגודת הידידים של רשות העתיקות
פסיפס לוד
הגן הארכיאולוגי בירושלים
אתר פרוייקט יפו
אתר ועדת ערר לפי חוק העתיקות
יפו: עיר נמל או עיר עם נמל?
מרטין פיילשטוקר, רשות העתיקות
יפו העתיקה היא תל גדול ומורכב שבו שרידים של התיישבות רצופה במשך 5000 השנים האחרונות. העיר זכתה לחשיבותה הודות למיקומה על חוף ארץ-ישראל ותפקידה כמרכז לתחבורה ומסחר הן בדרך היבשה והן בדרך הים. ראשיתה של העיר בתקופת הברונזה הקדומה ובתקופת הברונזה התיכונה ב', אך מתקופות אלה אין בידינו אלא שרידים דלים ביותר, כיוון שזו השכבה העמוקה ביותר בתל. השרידים הברורים יותר הם מתקופת הברונזה המאוחרת ואילך והם מעידים כי יפו הייתה מיושבת ברציפות כעיר נמל.
נשאלת השאלה האם יפו שימשה רק כנמל של ירושלים, רמלה וישובים אחרים במשך ההיסטוריה, או האם היא הייתה גם עיר עצמאית? לפי תוצאות החפירות הארכיאולוגיות האחרונות נראה כי גורלה של יפו אכן היה תלוי בחשיבותו הפוליטית והאסטרטגית של הנמל שלה.
מאמרים נוספים ...
גיאוגרפיה, מרכז ופריפריה
יפו: עיר נמל או עיר עם נמל?
מושל ונמשל ב"בית המושל" של אפק: על המעורבות מצרית בכנען בתקופת הברונזה המאוחרת
מוצא וירושלים בתקופת הברזל ב': היבטים כרונולוגיים, חקלאיים ומנהליים
אשור באשדוד
בירה ופריפריה בממלכה האוררטית
גבול וסְפַר: בין אידיאולוגיה וספרות
פינות פולחן בירושלים
האם נהרג אחאב בחץ אשורי בקרב קרקר?
הכתובות מכונתילת עג'רוד: ממרכז לשוליים