חיפוש בספריה
חינוך וקהילה
|
מידע שימושי
|
תצוגות ארכיאולוגיות
|
מבנה ארגוני
|
חנות
|
פרסומים
|
סרטים
צור קשר
|
אודותנו
|
עברית
|
English
|
ﺍﻟﻌﺮﺑﻴﺔ
מי אנחנו
חפירות ארכיאולוגיות
מתנדבים
רישוי, בניה ואגרות
מגילות מדבר יהודה
אספנים
כנסים וימי עיון
דוברות
מכרזים
מאגר ספקים
ארכיון
הצהרת נגישות
צור קשר
אתרים נוספים
חדשות ארכיאולוגיות
עתיקות - המהדורה המקוונת
אתר הסקר הארכיאולוגי של ישראל
מינהל שימור
הארכיון המדעי
הספרייה המקוונת של מגילות מדבר יהודה ע"ש ליאון לוי
אגודת הידידים של רשות העתיקות
פסיפס לוד
הגן הארכיאולוגי בירושלים
אתר פרוייקט יפו
אתר ועדת ערר לפי חוק העתיקות
יחסי מרכז ופריפריה בעולם הנוצרי והשלכתם על ארץ ישראל
ברוריה ביטון-אשקלוני, האוניברסיטה העברית, ירושלים
בהרצאה זו אין בדעתי לעסוק במרכזים אדמיניסטרטיבייםופוליטיים של האימפריה, אלהמוכרים לנו היטב, אלא להתמקד בהיבט האינטלקטואלישל מרכז ופריפריה בתקופה הביזנטית
.
מהו מרכז אינטלקטואלי נוצרי בתקופההביזנטית? האם קרתגו או היפו, ערים בהם עשהאוגוסטינוס את רוב ימיו, נתפסו כמרכזיצירה רוחנית בעיני בני התקופה? ובמיליםאחרות, האם נוכחותו של אדם בעל שיעורקומה כגון זה הופכת את אזור מושבו במובןמסוים למרכז? האם הצליינים שבאו מכלרחבי העולם הביזנטי לראות את הקבר הריקמלמדים כי א"י נתפסה בתודעתם כמרכז שלקדושה? מרכז אינטלקטואלי או תיאולוגי
?
האם הנהירה לארץ ישראל ובמיוחדלירושלים ולבית לחם, של האריסטוקרטיה הלאטיניתבמהלך המאה הרביעית - בעיקר של אישים כדוגמתרופינוס, הירונימוס, פאולה ומלאניה - מלמדת על התהוותו של מרכז חדש בדומה למרכזיםאחרים כמו אנטיוכיה
,
אלכסנדריה, קונסטנטינופול או רומא? האם מרכזי הנזירותבירושלים, במדבר יהודהובדרום א"י הפכו למרכזים של התרבות הנזירית
?
במהלךההרצאה אטען כי ארץ ישראל וירושלים במרכזה היו בפריפריה מבחינהתיאולוגיתומבחינת היצירה הרוחנית שהתהוותה בהן במהלך כל התקופה הביזנטית. יחד עם זאת,דומה כיא"י זכה לתהילה לשעה קלה במהלך הוויכוחים הכריסטולוגים שפילגו את המזרחהנוצרימיד אחרי וועידת חלקדון (451), עת הנהגת המרד הייתה בידי פטרוס האיברי
,
נזירמונופיסיטי, בישוף ודמות כריזמטית שיצר מסביבו חוג של אינטלקטואליםשהגיעומהעיר בירות והצטרפו לגרעין המקומי. שלב פורמטיבי זה התבסס במהלך המאההשישית
,
עת מרכז הכובד האינטלקטואלי עבר ממצרים לאזור עזה
.
מאמרים נוספים ...
מרכוז וביזור ביישוב היהודי בתקופה הביזנטית
בבל מול ארץ-ישראל: הויכוח על הגדרת המרכז (בין גיאוגרפיה לרוחניות)
יחסי מרכז ופריפריה בעולם הנוצרי והשלכתם על ארץ ישראל
יחסי עיר ופריפריה בתקופה הביזנטית לאור המקורות
יבנה וסביבתה הכפרית בתקופה הביזנטית – שונות אתנית במישור החוף המרכזי
אמנות גבוהה בשוליים; עזה כמרכז בתקופה הביזנטית
חדירת האסלאם לאזורי הספר של ארץ ישראל – מבט ארכיאולוגי מן הנגב
טבריה וסביבתה התקופה האומיית *
מרכזי תרבות והשכלה בתקופה האסלאמית הקדומה: טבריה כמקרה מבחן
ארץ ישראל כמרכז בתקופה הצלבנית וכשוליים בתקופה הממלוכית על פי כלי החרס