המבקרים במערך הקרדיולוגי על שם קרן אדמונד ונדין דה רוטשילד בבית החולים בני ציון בחיפה, יוכלו, מעתה, ליהנות ממראם המרהיב של פסיפסים בני כ-1500 שנה, המעטרים את קירות המחלקה. הפסיפסים המעוטרים והצבעוניים נחשפו בעבר בחורבת קסטרה, מדרום לעיר חיפה, למרגלות הר הכרמל. הם שומרו במעבדות רשות העתיקות וניתלו במחלקה בסוף השבוע, כשלצידם כיתוביות הסבר.

לדברי אלגרה סבריאגו, אוצרת התערוכה מטעם רשות העתיקות, "מקורם של שלושת הפסיפסים בשלוש רצפות שונות שנחשפו בחורבת קסטרה, השוכנת מדרום לעיר חיפה, למרגלות הר הכרמל. נהוג לזהות את חורבת קסטרה עם העיר השומרונית 'קסטרא', שעל פי המקורות ההיסטוריים הוקמה בתקופה הביזנטית. אולם, לא נמצאו תימוכין לזיהוי זה בחפירות הארכאולוגיות שנערכו במקום. בחפירות נחשפו שרידיה של עיר ביזנטית נוצרית: רחובות מרוצפים, מערכת לאספקת מים, בתי מגורים, חצרות, מבני תעשייה ושתי כנסיות.


רצפות פסיפס עיטרו בעת העתיקה
בעיקר מבני ציבור, אך קרה גם  שעיטרו בתים פרטיים של תושבים אמידים. עיטוריהן של רוב רצפות הפסיפס שנחשפו בקסטרא אופייניים לתקופה הביזנטית: דגמים הנדסיים ודגמים צמחיים מסוגננים בצבעים כהים – אדום, חום ושחור – על רקע בהיר, המשולבים זה בזה ליצירת עיטורים רציפים.