חושפים את העבר ומפתחים את ערך הנתינה והערבות ההדדית:
תלמידי תיכון אורט קרית ביאליק כבר לקחו חלק בפרויקט, ואפילו מצאו חותם בן 3300 שנה

יוזמה חדשה של משרד החינוך ורשות העתיקות תאפשר לבתי ספר שירצו בכך, להשתתף בחפירות ארכיאולוגיות במוקדים שונים ברחבי הארץ. בתמורה לכך, רשות העתיקות תתגמל את בתי הספר עבור כל תלמיד שישתתף ביום חפירה. הסכום שיצטבר ישמש את בתי הספר למגוון פעילויות חינוכיות בדגש על הוזלת המסע לפולין עבור התלמידים הלומדים במוסד החינוכי. כמו כן המנהל, על פי שיקול דעתו, יוכל להשתמש בכסף לטובת מימון פעילויות העשרה וחוגים עבור תלמידיו.

 

במסגרת כך, משרד החינוך הפיץ לאחרונה קול קורא המזמין את בתי הספר להצטרף ליוזמה. יצוין כי בתי הספר שישתלבו בתכנית ישתתפו בשני מפגשי העשרה עם מיטב הארכיאולוגים וייקחו חלק בשלושה עד חמישה ימי חפירה מודרכים ברציפות.

 

לדברי ישראל חסון, מנהל רשות העתיקות, "המסע לפולין מבקש להעלות את המודעות להסטוריה שלנו כעם ולחזק את ערכי המחוייבות והערבות ההדדית, ואולם אין זה סוד שעלות הנסיעה אינה זולה, ויש כאלה המתקשים לממנה. במסגרת פעילותנו ברשות העתיקות לקירוב בני הנוער לעברם דרך השתתפות בחפירות ארכיאולוגיות, הזמנו את כיתות י' בבתי הספר להרויח כסף להוזלת עלות המסע בעבודה בחפירות. כך, בצד הנחלת המורשת, יפתחו תלמידי הכיתות ערכי נתינה וערבות הדדית כבר בארץ: הם יעבדו בחפירה, ויממנו את ההשתתפות במסע עבור חבריהם לכיתה, שידם אינם משגת".

 

דודי שוקף, מנהל מנהלת פולין במשרד החינוך מדגיש כי מטרת המיזם היא הנחלת מורשת העבר לתלמידי מערכת החינוך בישראל באמצעות שילובם בפרויקט לימודי-ערכי הכולל חפירה באתר ארכאולוגי. לדבריו, העבודה בחפירה ארכאולוגית הכוללת מגע עם האדמה ותהליך החשיפה של ממצאים ארכאולוגיים עשויים ליצור חיבור רגשי וחווייתי לעבר ולמורשת ולפתח את תחושת השייכות לארץ ואת המודעות לחשיבות השמירה על עתיקותיה.