הגן הארכיאולוגי
הגדול ביותר שהוקם ביוזמה משותפת של רשות העתיקות בישראל, משרד ירושלים ומורשת וצבא ההגנה לישראל, נחנך הערב (ב' 12.9 (בבסיס הקריה ע"ש רבין בת"א. זאת, בטקס חגיגי בהשתתפות הרמטכ"ל רא"ל גדי אייזנקוט, מנהל רשות העתיקות ישראל חסון, המשנה למנכ"ל משרד הביטחון תא"ל במיל. רוני מורנו, נציג פרוייקט מורשת במשרד ירושלים ומורשת, מפקד בסיס הקריה ע"ש רבין יגאל בן עמי, ובכירים בצבא וברשות העתיקות.

לדברי מנהל רשות העתיקות, ישראל חסון, "רשות העתיקות מבקשת לקרב את החיילים - דור העתיד שלנו, אל עברם. התצוגה, שהקמנו במוקד ההתרחשות של הצבא, מביאה לחיי היום יום של עשרות אלפי החיילים והמבקרים במקום, תזכורת שמתפרסת על אלפי שנות היסטוריה, לכך שאנחנו חלק משרשרת חיים מפוארת. הקמת התצוגה נעשית במסגרת מדיניות הרשות לקירוב הציבור למורשת, אם בהקמת תצוגות במרחבים ציבוריים, ואם בהשתתפות של חיילים, תלמידי מכינות קדם צבאיות ובני נוער בחפירות ארכיאולוגיות".

לדברי שר ירושלים ומורשת, זאב אלקין, "חשיבות הימצאותה של המורשת שלנו בלב בסיס הקריה בתל אביב, בו עוברים כל קציניו הבכירים של צה"ל, מהווה נדבך נוסף בחוסן הלאומי, הנובע מהכרת המורשת שלנו ומההבנה העמוקה של כל חייל וקצין, שעתידנו נסמך על עברנו ומורשתנו כאן בארץ ישראל."

שרת התרבות והספורט מירי רגב מסרה כי ״ההחלטה לחנוך גן ארכיאולוגי דווקא בקריה במטה הכללי של צה״ל מעבירה קודם כל מסר ערכי חשוב , הכרת ההסטוריה של עם ישראל הינה חשובה לבניית דמותו של החייל היודע את עברו מבין את אתגרי ההווה ונכון תמיד להבטיח את עתיד עמו למען הדורות הבאים״.

מפקד בסיס הקריה ע"ש רבין יגאל בן עמי, אמר ש"עם צריך להכיר את עברו. כ-25,00 איש עוברים כאן מדי יום, ומעכשיו הם יוכלו לגעת במורשת. הגן החדש הוא חיבור מדהים בין מה שעברנו, לבין התקומה".

לדברי איילת גרובר, אוצרת התצוגה מטעם רשות העתיקות, "המילה קִרְיָה מופיעה לראשונה במשמעות "עיר" בספר ישעיהו, שם נכתב: "עִיר הוֹמִיָּה קִרְיָה, עַלִּיזָה". במקום שוקק כמו בסיס הקריה, שנמצא בלב העיר ללא הפסקה –מרכז הכלכלה, התרבות והאמנות בישראל, התבקש שנקים תצוגה ארכיאולוגית שתעסוק במקום  של העיר בתרבות האנושית, ובהתפתחות המרחב העירוני.
התצוגה מציגה את סיפור הערים העתיקות בארץ ישראל, שהקדומות שבהן נוסדו לפני כ-5,000 שנה, וחלקן מתקיימות גם היום. הצגה של אבנים שהגיעו מהאדמה, ואוחזות בתוכן זיכרון, היסטוריה ותרבות, דווקא במקום שבו מתקיימת אדריכלות עכשווית במלוא עוצמתה, יוצרת -  לדעתי, שיח מעורר מחשבה בין העבר, ההווה והעתיד".

 

התצוגה עוצבה ותוכננה ע"י משרד אדריכלים שילה בן ארויה.