צילום: יולי שוורץ

מדינת ישראל תשיב ללוב ראש פסל בן כ-2000 שנה, אשר נגנב ממוזיאון קירניקה בלוב, והגיע לישראל. זאת, כחלק מהמלחמה בתופעת הסחר הבלתי חוקי הבינלאומי בעתיקות.
מדובר בראש פסל מהתקופה הרומית, עשוי שיש איכותי ומעוצב ברמה אומנותית גבוהה ביותר. ראש הפסל עוצב בדמותה של האלה הרומית מינרווה, שהיתה אלת החוכמה, המסחר, האמנות והמלחמה במיתולוגיה הרומית, ומקבילתה של האלה אתנה היוונית. לראש האלה קסדה, ועליה שני ראשי איל.

ראש הפסל של האלה מינרווה נתגלה בראשית המאה ה-20 בחפירות ארכיאולוגיות שנערכו במתחם בית המרחץ הרומי הגדול בעיר קירניקה שבלוב, והוא הוצג במוזיאון קירניקה לארכיאולוגיה. בראשית שנות ה- 2000 נפרץ המוזיאון, ונגנבו ממנו פריטים ארכיאולוגיים יקרי ערך, בהם ראש הפסל המדובר. מאז, מנסים נציגי משרד התרבות הלובי לאתר את הפריטים הגנובים ברחבי העולם.

במהלך כנס בנושא השבת חפצי מורשת תרבותית לארצות מוצאם שנערך בשנת 2014 במטה אונסק"ו שבפריז, פנו נציגי המשלחת הלובית אל נציג ישראל בכנס - ד"ר איתן קליין, סגן מנהל היחידה למניעת שוד ברשות העתיקות המפקח על המסחר בעתיקות בישראל. הם מסרו כי איתרו את ראש הפסל הגנוב באתר אינטרנט של סוחר עתיקות ירושלמי, אשר מציע אותו למכירה, וביקשו את סיועה של היחידה בהחזרת החפץ הייחודי.

בעקבות כך, פתחה היחידה למניעת שוד עתיקות בחקירה מסועפת בנושא. מהחקירה עלה, כי בשנת 2009 רכש את הפסל סוחר עתיקות ישראלי המחזיק בחנות ברחוב הויה דלורוזה בעיר העתיקה מידי סוחר עתיקות מארה"ב. כשנה מאוחר יותר נמכר הפסל לאספן עתיקות אמריקאי. בסיוע סוחר העתיקות הירושלמי, הוחזר הפסל מארה"ב, והוא הועבר לידיה של רשות העתיקות. בשיתוף עם משרד החוץ הישראלי, הוחלט על החזרת הפריט לנציגי לוב באונסק"ו.
טקס החזרת הפסל, אשר אמור היה להיערך בפריז בסוף השבוע בנוכחות שגריר ישראל באו"ם כרמל שמא הכהן ושגריר לוב באו"ם, נדחה למועד אחר לאחר ששגריר לוב ביקש לבטל את הטקס בשל "אילוצים טכניים", לדבריו.

לדברי ד"ר איתן קליין, סגן מנהל היחידה למניעת שוד ברשות העתיקות,"רשות העתיקות רואה חשיבות עליונה בטיפול בסחר הבלתי חוקי בעתיקות גנובות, ותושיט יד לכל מדינה או גורם בינלאומי על מנת לשמר את המורשת התרבותית ברחבי העולם. מדינת ישראל ורשות העתיקות עומדים בחזית המאבק הבינלאומי כנגד תופעת הסחר הבלתי חוקי בעתיקות גנובות, שנעשה בנכסי מורשת תרבותית בעלי חשיבות ממדרגה ראשונה לאנושות. הפריטים הארכיאולוגיים בעולם נתונים בסכנה ממשית מפני כנופיות מאורגנות וארגוני טרור, אשר גונבים את הפריטים ממניעים כלכליים, ולצורך מימון פעילותם. רק שיתוף פעולה בינלאומי בין כל גורמי אכיפת החוק הרלוונטיים בעולם, יסייע לבלימת התופעה ולשמירה על פריטים חשובים אלו".