בחפירה ארכיאולוגית של רשות העתיקות לפני הקמת קו מים של חברת מקורות באתר עתיקות כ-2 ק"מ מצפון מערב לקיבוץ צרעה, נחשף מבנה מטויח - ככל הנראה מקווה טהרה, המתוארך לתקופת הבית השני (המאות ה-1' לפנה"ס- ה-1' לספה"נ).
החפירה גילתה מבנה רבוע, שלו שלושה קירות מטויחים בשכבה דקה של טיח, שאפשר את אגירת המים. בפינה הותקנה תעלה אשר ניקזה מים אל תוך המקווה. כן נחשפה רצפה מטויחת, אשר ממנה יורדות שלוש מדרגות לכיוון מערב (אל עבר הפתחים החצובים בסלע).
לדברי הארכיאולוג פבלו בצר, מנהל החפירה מטעם רשות העתיקות, "זו הפעם הראשונה שנחשף באזור הזה שריד מימי הבית השני. ידענו מהתלמוד וממקורות לא יהודיים שברכס הזה - כמו ברוב שפלת יהודה, היתה קהילה יהודית עניפה לפני 2000 שנה - עד חורבן בית המקדש בשנת 70 לספירה, ואולם – למרות סקרים וחפירות רבים שקיימנו כאן עד כה, לא נתקלנו עד היום בשרידים מן התקופה הזאת". לדברי בצר, עדיין לא ידוע מה שם היישוב היהודי שאליו השתייך המקווה.
מ"מקורות" נמסר, כי המבנה התגלה במהלך חידוש מערכת אספקת המים שנבנתה לראשונה בשנות ה-50 באזור שבין כפר אוריה לבין מושב ישעי - פרויקט בעלות של 20 מיליון ₪. במהלך כל העבודה על התשתיות פעלה "מקורות" בצמוד ובשיתוף פעולה מלא עם רשות העתיקות מתוך מחויבות לערכי המסורת וההיסטוריה. עוד נמסר מ"מקורות", כי הגילוי לא ישפיע על לוחות הזמנים של הפרויקט, וכי העבודות עתידות להסתיים במועד המקורי.