Israel Antiquities Authority
נגישות

פרויקט ראשון מסוגו -"הספרייה הדיגיטאלית של מגילות מדבר יהודה ע"ש ליאון לוי" - אוקטובר 2010


רשות העתיקות ומרכז המו"פ של Google בישראל

במימון קרן ליאון לוי וקרן ארקדיה

 משיקים פרויקט ראשון מסוגו  -"הספרייה הדיגיטאלית של מגילות מדבר יהודה ע"ש ליאון לוי"

לתיעוד ולהעלאת המגילות הגנוזות לרשת
 
לרגל אירועי 20 שנה להיווסדה יוצאת הרשות בפרויקט רחב, המאפשר לשמר את
המגילות ההיסטוריות באמצעים דיגיטליים ולהבטיח את נגישותן לדורות הבאים

 

הפרויקט, המתאפשר הודות לתרומה נדיבה של קרן ליאון לוי, תרומה נוספת של קרן ארקדיה ובתמיכת קרן יד הנדיב, יאפשר - לראשונה מאז שנות ה-50 של המאה העשרים, את צילומם של כ- 30,000 קטעי המגילות שנמצאו ומטופלים במעבדת שימור המגילות של רשות העתיקות. כל הקטעים יצולמו בשיטות החדשניות ביותר הקיימות היום בעולם, ויועלו לרשת.

 
טכנולוגית התיעוד החדשנית, שתגיע לארץ לראשונה בראשית שנת 2011, תאפשר צילום (דימות) של כל קטע וקטע באורכי גל שונים באמצעות מערכת שפיתחה חברת מגויז'ן האמריקנית, וכן ביצוע מעקב אחר מצב שימור המגילות לאורך שנים, בצורה מדויקת ובלתי פולשנית. יצירת דימות אלקטרוני שישווה באיכותו לבחינה פיזית של קטעי המגילות, ימנע את הצורך בחשיפות חוזרות שלהן וישמר אותן למען הדורות הבאים. טכנולוגית הצילום החדשנית תאפשר גם איתור מחדש של קטעי כתב ואותיות ש"נעלמו מהעין" במהלך השנים, וכעת - באמצעות גלי אור שמעבר לתחום הנראה, "ישובו ויתגלו" - צעד העשוי לפתוח צוהר חדש בחקר המגילות.
 
העלאת צילומי המגילות לרשת תעשה בסיוע צמוד של Google ישראל, והיא תכלול את זיהוי המגילות, התעתיק שלהן ותרגומן.  מנועי החיפוש יאפשרו הצלבה זמינה ומהירה של כל המידע החדש שיועלה לרשת. 

 

 
לדברי שוקה דורפמן, מנהל רשות העתיקות: "מדובר בחיבור הסטורי שיצרנו עם הקידמה, על מנת לשמר את המורשת לטובת דורות העתיד. בתום מחקר מעמיק ומקיף, הצלחנו לגייס את מיטב המוחות והאמצעים הטכנולוגיים לטובת שימור נכס המורשת של כולנו, כך שהציבור  יוכל, בלחיצת כפתור, להיחשף להיסטוריה במלוא הדרה. אנו גאים לאפשר גישה בלתי אמצעית לתגלית הארכיאולוגית המשמעותית ביותר במאה ה-20 בתחומי המקרא, ההיסטוריה ותולדות היהדות והנצרות."
 
פרופ' יוסי מטיאס, מנכ"ל מרכז המחקר והפיתוח של Google בישראל אמר:"אנו גאים לקחת חלק בפרויקט ההופך את האוסף העשיר של רשות העתיקות לנגיש לעולם כולו. פרויקט זה יעשיר וישמר חלק חשוב של המורשת התרבותית של העולם על ידי הפיכתה לנגישה עבור כל גולש מכל מקום. אנו נמשיך במאמץ ההיסטורי להפוך את כל המידע הקיים כיום בארכיונים ומחסנים לנגיש לכל".
 
ההכרזה הבוקר מגיעה לאחר שלוש שנים בהן בחנה רשות העתיקות את מיטב טכנולוגיות הדימות (Imaging), מערכות המידע, אמצעי השימור, וגייסה את התקציב הנדרש להתחיל בפרויקט. פנינה שור מנהלת את הפרויקט מטעם רשות העתיקות, שמסתייעת במוסדות אקדמאים ואנשי מקצוע מובילים בתחומם בארץ ובעולם: פרופ' סטיב וינר ממכון ויצמן, פרופ' זאב אייזנשטט מהאוניברסיטה העברית, דר' גרגורי ברמן- לשעבר מדען בכיר בנאס"א ובמכון הטכנולוגי של קליפורניה, דיאן ואן דר ריידן, מנהלת מינהל השימור בספרית הקונגרס האמריקאי בוושינגטון, ארה"ב, ופרופ' אמיליו מרנגו ומרצלו מנפרדי מאוניברסיטת מזרח פיימונטה, איטליה.
 
אודות קרן ליאון לוי: קרן ליאון לוי היא קרן פרטית ללא מטרות רווח. הקרן נוסדה בשנת 2004 מעיזבונו של ליאון לוי, משקיע אגדי בעל מחויבות רבת-שנים למפעלי צדקה רבים. מטרת-העל של הקרן היא להנציח את הפעילות ההומנית שאפיינה את מר לוי, וזאת באמצעות תמיכה בהשכלה גבוהה, ובכך העשרת הידע ושיפור חייו של הפרט ושל החברה שבתוכה הוא חי. www.leonlevy.org
 
אודות קרן ארקדיה: קרן ארקדיה, מיסודם של ליזבט ראוסינג ופיטר בולדווין, פועלת מאז שנת 2001. עד היום העניקה הקרן מלגות בסכום כולל של 192 מיליון דולר. לפרטים נוספים היכנסו לאתר האינטרנט של הקרן.  www.arcadiafund.org.uk

מאמרים נוספים ...
להודעות