Israel Antiquities Authority
נגישות

הושק מחדש 'מוזיאון כיסופים לעתיקות חבל מעון' (14/6/2010)


'מוזיאון כיסופים לעתיקות חבל מעון' הושק בשבוע שעבר מחדש, בהשתתפות סגן ראש המועצה האזורית אשכול, אלי אהרון, מנהל רשות העתיקות שוקה דורפמן, רכז המשק שלומי אילן, מנהלת הקהילה רבקה בן ארי, משפחת שאול וחברי הקיבוץ.

 מוזיאון העתיקות האינטימי הממוקם בבית התרבות של קיבוץ כיסופים נוסד בשנות ה-70. המוזיאון התבסס על אוסף גדול של פריטים ארכיאולוגיים שאסף במשך שנים חבר הקיבוץ עמי שאול ז"ל וחברים נוספים באזור שמסביב לקיבוץ ושדותיו. לאחר פטירתו, החליטו הוריו ומשפחתו של עמי להקים את המוזיאון לזכרו.
 
עם השנים הועם זוהרו של המוזיאון והאוסף הידלדל. היום, בעבודה משותפת של הקיבוץ עם רשות העתיקות, חודש חדר האוסף והתצוגה שודרגה והותאמה לקהל הרחב.   
 
האוסף כולל ממצאים רבים מהתקופה הביזנטית, בהם קנקני יין "עזה" ופסל שיש יפהפה ללא ראש של אלה לא ידועה.  עוד מוצגת במוזיאון כתובת קבורה גדולה ומרשימה מהתקופה האסלאמית. באוסף פריטים רבים מתקופת האבן, הכוללים אבני יד ומיקרוליתים (נתזי אבני צור שהיו חלק מכלים מורכבים יותר, כגון למשל חץ ומגל).
בגן הארכיאולוגי הצמוד לחדר התצוגה, מוצגים פריטים אדריכליים בעלי חשיבות רבה להבנת ההתיישבות באזור חבל מעון לאורך אלפי שנות החיים שם. בין השאר, מוצגים עמודים וכותרות עמודים מרשימים, וכן מתקנים חקלאיים כגון רחיים גדולים של חמור מהתקופה הביזנטית.
למרות הקשיים הכלכליים הכרוכים בכך, עמלו בקיבוץ כיסופים על פתיחתו מחדש של המוזיאון הקטן, תוך דגש על הצגת המידע החיוני להבנת הממצאים וההקשר אליו הם שייכים במכלול הידע האקדמי שנאסף בחבל מעון. הפתיחה המחודשת התאפשרה הודות למאמצם של רבקה בן ארי, מנהלת הקהילה בכיסופים, ושלומי אילן מרכז המשק, ובתרומת מרכז בק למדע בירושלים. חברי קיבוץ רבים נרתמו לפרויקט ועסקו במלאכת הנגרות, הגינון ושיפור המראה הכללי של המבנה.
 
ביקורים במוזיאון יתאפשרו בתיאום מראש עם אורחן כיסופים בטלפון 054-7917999, בתשלום סימלי של 10 ש"חלאדם.
אוצרת התצוגה: רעות אילן. עזרה: ד"ר אורית שמיר, ניר פארן – רשות העתיקות. התצוגה באדיבות רשות העתיקות

מאמרים נוספים ...
להודעות