Israel Antiquities Authority
נגישות

לראשונה בישראל: תכנית בינלאומית להכשרה מעשית בשימור (24/11/09)


Saving the Stones' - תכנית לימודים בינלאומית ראשונה מסוגה בישראל להתמחות בתחום השימור, נפתחה בעכו. מטרת התכנית להכשיר את משמרי העתיד של ישראל והעולם, ו- בין השאר, לתת מענה למחסור הקיים בארץ בכח אדם מקצועי, אשר עבר הכשרה מעשית בשימור.
 
התכנית מנוהלת ע"י "המרכז הבינלאומי לשימור בעכו" - פרוייקט משותף של רשות העתיקות, החברה לפיתוח עכו העתיקה, ועיריית עכו, ומאפשרת התנסות פעילה בשימור, כאשר עכו העתיקה עצמה משמשת כ"מעבדת הלימוד".
 
התכנית פותחה בשיתוף עם חממת הפיתוח של חברת 'מסע' של ממשלת ישראלSaving the Stones את חסות הוועד הישראלי לאונסקו (ארגון החינוך, המדע והתרבות של האו"ם) והיא מתקיימת במתכונת של חמישה חודשים - שני מחזורים מדי שנה, ומיועדת לאנשים מכל העולם, הדוברים את השפה האנגלית. והסוכנות היהודית, המעניקה מלגות לצעירים מהתפוצות המגיעים לחיות ולחוות את הארץ לתקופה של סמסטר עד שנה. בנוסף, קיבלה
 
במסגרת התכנית, מצטרפים המשתתפים לצוותי המשמרים, האדריכלים והארכיאולוגים של רשות העתיקות העובדים בעכו העתיקה, ולומדים על שימור האבנים וחומרי הבניה העתיקים. המתמחים עובדים על פרויקט שימור ספציפי, בו הם מתנסים בכל שלבי השימור- תיעוד הסטורי, סקר, תכנית טיפול, תיאור מצב עכשווי, והשימור בפועל. יום בשבוע מוקדש לסיורים בחפירות הארכיאולוגיות העכשוויות ולחשיפה ל"מאחורי הקלעים" של הפעילות הארכיאולוגית ולמפגשים עם אנשי המקצוע מהבכירים בתחום.
 
בנוסף, מתחייבים המתמחים לפעילות קהילתית, והם מקדישים שעות שבועיות לעבודת שימור בשיתוף עם תלמידי עכו הערבים והיהודים.
לדברי שלי אן פלג, מנהלת המרכז הבינלאומי לשימור מטעם רשות העתיקות, "זוהי תכנית חלוצית ויוצאת דופן. מדובר במסגרת לימודים מיוחדת במינה - בישראל בפרט ובעולם בכלל - בה מתנסים המתלמדים בתהליך שימור של מבנים היסטוריים או המונומנטים ארכיאולוגים, מתחילתו ועד סופו, בשילוב עבודה עם הקהילה ומגורים בלב המקום. בתכנית ניתנות "טעימות" משלל תחומי העיסוק בשימור, כגון: טיפול בפרסקו (טכניקה עתיקה לציור קיר), ושימור פסיפס, שימור מבנים בחומרים ובטכניקות המתחקים אחר המקור, התנסות בהכנת תכניות פיתוח, ועוד. עכו העתיקה, שהוכרזה ע"י אונ"סקו כאתר מורשת עולמי, היא כידוע, מקום מרתק ומרגש מבחינה ארכיאולוגית ושימורית: מדובר באחת מערי הנמל העתיקות בעולם. ניתנת לתלמידים זכות, להתמחות במקום כזה."

נפתחה ההרשמה לסימסטר השני של Saving the Stonesתנאי הקבלה לתכנית מופיעים בכתובת האינטרנט  www.antiquities.org.il/akko


מאמרים נוספים ...
להודעות