Israel Antiquities Authority
נגישות

מטבעות כסף מהר הבית - תערוכה של רשות העתיקות במרכז דוידסון (11/10/09)


תערוכה מיוחדת במינה נפתחת בגן הארכיאולוגי ירושלים – מרכז דוידסון: לראשונה, יוכל הקהל הרחב להתרשם מכל סוגי המטבעות שנחשפו בחפירות למרגלות הר הבית, שהעתיקים בהם בני יותר מאלפיים שנה.
 
את התערוכה אצרה רשות העתיקות, אשר יחד עם החברה לפתוח מזרח ירושלים, רואה בתערוכה זו סנונית ראשונה לתערוכות ארכיאולוגיות מתחלפות נוספות שיוצגו במתחם.
 
המטבעות שנחשפו בחפירות הרבות במקום ומוצגים בתערוכה, הם עדות חיה ומוחשית לחיי העבר העשירים בירושלים ולהיותה מוקד עלייה לרגל מזה אלפי שנים. בין השאר, מוצג מקבץ נדיר של מטבעות בני 2,000 שנשרפו במהלך המרד הגדול של היהודים (שבו חרב בית המקדש השני), מטבעות ייחודיים שנטבעו בתקופה זו בירושלים, וכן כאלה שנמצאו בחפירות שונות באזור ומקורם בשלל מקומות בעולם (מפרס, דרך צפון אפריקה ועד צרפת) – דבר המצביע על מרכזיותה של ירושלים לכל העמים, שביקרו בה כבר לפני אלפי שנים, תוך השארת "מזכרות" בשטח. עוד היבט מעניין המוצג בתערוכה, הוא השוני בין המטבעות היהודיים לשאר המטבעות. אלה, לא נשאו בד"כ את תמונת השליט – בניגוד למטבעות הפגניים, וזאת בשל הימנעותם משימוש בצלמים ("לא תעשה לך כל פסל וכל תמונה"). בהתאם לזה, במטבעות יהודים רבים הופיעו מגוון סמלים דוממים, כגון זר, שרביט וקסדה.
 
ממצא נוסף מיוחד במינו המוצג לראשונה לקהל הרחב הינו מטבע שקל נדיר מאוד, אשר נטבע על ידי המורדים בחודשים האחרונים של המלחמה, בשנת 70 לסה"נ.
 

כמו כן, במרכז דוידסון מוצג לראשונה שבר מכסה גדול של סרקופג (ארון קבורה), שנמצא בחפירות מצפון לירושלים, ועליו כתובת בכתב מרובע, המאפיין את ימי הבית השני. שבר המכסה מעוצב היטב, ועליו חרותה הכתובת "....בן הכהן הגדול...". בשלהי הבית השני שרתו במקדש כוהנים גדולים רבים, ואין לדעת במי מהכוהנים הגדולים מדובר. נראה, כי יש לזהותו עם אחד הכוהנים שמשמשים בפרק הזמן שבין 70-30 לספירה. בין הכוהנים הגדולים הידועים בשלהי הבית השני, היו הכהן כייפא, תיאופילוס (ידידיה) בן חנן, שמעון בן ביתוס, חנן בן חנן, ואחרים. החפירות במקום נערכו בידי יחידת קצין מטה ארכיאולוגיה של המנהל האזרחי ביהודה ושומרון, בניהולם של נפתלי איזיק (Naftali Aizik) ובנימין הראבן (Benyamin Hareven), במסגרת חפירות ההצלה של קו התפר, שנערכות במימון משרד הבטחון.

 
התערוכות הוקמו בתרומתם הנדיבה של קרן ויליאם דוידסון ואסטיין פאוור.

מאמרים נוספים ...
להודעות