לאור הצגתו של פאנל הזכוכית מקיסריה במוזיאון המטרופוליטן לאחר שהוצג במוזיאון דה יאנג בסן פרנסיסקו הוזמנה יעל גורין-רוזן, ראש מדור זכוכית ברשות העתיקות להרצות בשני מוזיאונים אלו על ממצאי זכוכית מארץ ישראל.

כותרת ההרצאה: "מאש הכבשן לשולחן הקיסר – זכוכית עתיקה מארץ הקודש"
ארץ ישראל הייתה מרכז חשוב לייצור זכוכית בעת העתיקה. כבר בתקופה הרומית הקדומה נקשרים הסיפורים על גילוי חומר הזכוכית עם עמק נהר הבלוס, הוא נחל הנעמן הזורם מדרום לעיר עכו. העדויות הראשונות להמצאת ניפוח הזכוכית נמצאו ברובע היהודי בירושלים, במילוי של מקווה שכוסה באבני הריצוף של הרחוב ההרודיאני. עדות זו מוכיחה שהניפוח הומצא במחצית השנייה של המאה הראשונה לפנה"ס.


מהמאה הראשונה לספירה ואילך תעשיית הזכוכית בארץ ישראל פורחת. בתי מלאכה קטנים מספקים את התצרוכת המקומית ובכל תקופה אנו רואים כלי שולחן, כלים קוסמטיים וכלי מאור בצורות שונות.


תעשיית הכלים המקומית נסמכה על תעשייה מפותחת מאוד של ייצור זכוכית גולמית, שיא ייצור חומרי הגלם היה בשלהי התקופה הביזנטית וראשית התקופה האסלאמית. אז היו בארץ ישראל מפעלים שייצרו מאות טונות של זכוכית שיועדה בעיקר לייצוא לרחבי האימפריה הביזנטית. זכוכית גולמית מתוצרת הארץ מצאה דרכה לבתי מלאכה של אומנים ברחבי הים התיכון ולא מן הנמנע שזכוכית זו שימשה גם את אומני הזכוכית בחצר הקיסר בקונסטנטינופול (היא איסטנבול של ימנו).


תעשיית כלי הזכוכית המשגשגת, בתי המלאכה ותפארת תוצרתם יוצגו בהרצאה.


בנוסף לכך תעסוק ההרצאה גם בפאנל זכוכית הזהב המוצג בימים אלה במוזיאון המטרופוליטן בניו יורק כמוצג מיוחד. לפני כן הוצג במוזיאון דה יאנג בסן פרנסיסקו כחלק מתצוגה של ממצאים מיוחדים מחפירות בארץ הקודש.


חפץ זה יחיד במינו ואין דומה לו בעולם. הפאנל התגלה בחורף 2005 במהלך חפירת הצלה שנערכה על ידי ד"ר ספי פורת מטעם רשות העתיקות בקיסריה כדי להציג את 'פסיפס הציפורים' לקהל הרחב. הפאנל מתוארך לשלהי התקופה הביזנטית (סוף המאה השישית וראשית המאה השביעית לספירה). עבודת השימור של הפאנל נעשתה על ידי תחום שימור בשיתוף עם מדור זכוכית ברשות העתיקות, והתאפשרה הודות לנדיבות לבם של תום ומרגו פריצקר.


הפאנל מורכב מאריחים קטנים עשויים זכוכית זהב וזכוכית פסיפס ששולבו יחד בדגם גיאומטרי מורכב. גודלו 103 ס"מ על 103 ס"מ, על חלק מהאריחים יש דגם של צלב ועל חלקם דגם פרח (רוזטה). החפץ המיוחד הזה יכול היה לשמש שולחן או מזבח בכנסייה.
מזבח נוצץ שתואר בכתבים עתיקים מזכיר בתיאורו את החפץ מקיסריה. המזבח ההוא היה בכנסיית ההגייה סופיה (החוכמה הקדושה) בקונסטנטינופול ומכאן הקשר נוסף לחצר הקיסר.

בנוסף להרצאות הללו יתקיים בניו יורק מפגש שולחן עגול בנושא זכוכית זהב בעת העתיקה. ישאו בו דברים כריסטופר לייטפוס אוצר מהמטרופוליטן, דיויד ויטהאוז מנהל מוזיאון הזכוכית בקורנינג ויעל גורין רוזן מרשות העתיקות.