Israel Antiquities Authority
נגישות

החפירות בתיאטרון הרומי בטבריה ע"ש אלוף (מיל') אמיר דרורי ז"ל, מייסד רשות העתיקות (18/3/2009)


בימים אלו נערכות חפירות בתיאטרון הרומי בטבריה, בניהולם של ד"ר וואליד אטרש ואבנר הילמן מטעם רשות העתיקות. החפירות, על שמו של אמיר דרורי ז"ל, מתבצעות במסגרת הפרויקט הלאומי להקמת פארק ארכיאולוגי בטבריה במטרה ל'הקים לתחייה' את העיר הרומית ולהפכה לאבן שואבת לתיירות פנים וחוץ. הפרויקט, פרי יוזמתו של ראש עיריית טבריה, זוהר עובד, נערך בשיתוף עם רשות העתיקות ובתמיכתו האישית של ראש הממשלה, מר אהוד אולמרט. לפרויקט הוקצו כ-22 מיליון ₪ במסגרת התוכנית הממשלתית לחיזוק הצפון.

סימנים ראשונים למבנה מונומנטלי המסתתר מתחת לאדמה גילה ארכיאולוג אגף העתיקות דאז יוסי סטפנסקי בראשית שנות השמונים של המאה העשרים. בסקר שערך במקום הוא הבחין בשלוש אבני כרכוב שבצבצו מתוך שפכי האדמה והפסולת. בשנת 1990 החלו חפירות נמרצות באזור זה ביוזמתו של אמיר דרורי ז"ל, שהחל אז את דרכו בתור מנהל רשות העתיקות, בראשותו של פרופסור יזהר הירשפלד ז"ל מטעם האוניברסיטה העברית, ירושלים. כבר בראשית החפירה הבחינה הארכיאולוגית עדנה עמוס בקיר מתעגל... ומיד הבינו כולם שזהו לא פחות ולא יותר מאשר התיאטרון הרומי של העיר טבריה. התיאטרון בן למעלה מ-1,700 שנה! והוא נשמר הודות להררי פסולת המחצבה והאשפה שכיסו אותו ושמרו עליו מפני חורבנו המוחלט. מבנה התיאטרון עצום. קוטרו, כפי שידוע לנו היום, כ-80 מ' והותקנו בו כ-7000 מקומות ישיבה. מערכת המושבים בתיאטרון פונה צפונה, כך שבעת ההופעות הייתה השמש בגבם של הצופים. החזון הוא שהתיאטרון ישוב לשמש למופעי ענק גם בימינו.

אמיר דרורי ז"ל ראה בטבריה את אחד האתרים החשובים ובעלי הפוטנציאל הגדולים בארץ כולה. מן התיאטרון הרומי בטבריה אפשר לראות את הרי הגולן והחרמון, ולכן רשות העתיקות מצאה אותו ראוי להזכרת שמו של אמיר דרורי ז"ל, בסמלו את פועלו הרב בהגנה על הארץ ובהקמת רשות העתיקות. ביום 5 במרס 2009 נערך טקס מרגש לציון פתיחת החפירות הארכיאולוגיות והנחת אבן הפינה לתיאטרון הרומי בטבריה, ע"ש אלוף (מיל') אמיר דרורי ז"ל, במעמד ראש הממשלה, אהוד אולמרט, ראש עיריית טבריה, זוהר עובד, מנהל רשות העתיקות, שוקה דורפמן, מנכ"ל משרד רה"מ, רענן דינור, מנהל משרד רה"מ בצפון, דוד בנימיני, צילה דרורי ומשפחת דרורי, חברי מועצת העיר, הנהלת רשות העתיקות, אישי ציבור ומוקירי זכרו. לראש הממשלה היכרות אישית עם אמיר דרורי ז"ל, ובנאומו הוא הדגיש את פועלו המפואר של דרורי ואת החשיבות הרבה שבשימור עברה המפואר של טבריה. בדבריו שיבח ראש הממשלה את אנשי רשות העתיקות הממשיכים את המסורת של דרורי ואת ראש העירייה על שפעל רבות למימוש הפרויקט. בסיום נערך טקס הסרת הלוט מאבן הפינה של התיאטרון.

אלוף (מיל') אמיר דרורי ז"ל היה בוגר הפנימייה הצבאית לפיקוד. הוא התגייס לצה"ל ושירת במגוון תפקידים בחטיבת גולני. בשנת 1960 זכה בעיטור העוז על תפקודו בפעולת התגמול בתאופיק. במלחמת יום הכיפורים היה אמיר מפקד חטיבת גולני. הוא פיקד על שני ניסיונות לכבוש את מוצב החרמון, ואף נפצע בניסיון הכיבוש השני. בשנת 1981 מונה אמיר לתפקיד אלוף פיקוד צפון ונשא בתפקיד זה בעת מלחמת שלום הגליל ועד לשנת 1983. בשנת 1988 התמנה אמיר לתפקיד ראש אגף העתיקות, ובשנת 1990 — למנהל רשות העתיקות, תפקיד אותו מילא עד שנת 2000. אמיר דרורי ז"ל נפטר בשנת 2005.


מאמרים נוספים ...
להודעות