מחקרים חדשים וממצאים מחפירות שנערכו בשנה האחרונה בדרום ארץ ישראל, ייחשפו במסגרת יום עיון משותף לרשות העתיקות ולאוניברסיטת בן-גוריון, שיתקיים מחר, יום חמישי, ה-15 בינואר 2009.

יום העיון יתמקד בפלשתים בדרום ארץ ישראל, שנמנו על "גויי הים", המופיעים באגן המזרחי של הים התיכון בראשית המאה ה- 12 לפסה"נ, אשר הביאו איתם תרבות חומרית חדשה ושונה מהתרבות הכנענית המקומית שעל חורבותיה התיישבו. קבוצה זו שלטה בחלק הדרומי של מישור החוף בארץ ישראל, מן הירקון ועד נחל מצרים דרומית לעזה. עריהם הידועות הן "חמש ערי סרני פלשתים: אשדוד, אשקלון, עזה, גת ועקרון. חבל ארץ זה, המכונה עד היום "ארץ פלשת", נקרא בפי הרומאים "פלסטינה", וברבות השנים הפך שם זה לשם כללי לארץ ישראל.

הפלשתים היו אויב מר של שבטי ישראל בראשית התיישבותם וגם בראשית תקופת המלוכה. השפעת התרבות החומרית המיוחדת שהביאו איתם המתיישבים הראשונים, השתנתה במהלך השנים והם הושפעו מן התרבות המקומית. שינויים אלו והאינטראקציה עם קבוצות אחרות יידונו בהרצאתו של ד"ר אבי פאוסט על פלשת וישראל; מטמון של כלי פולחן, הגדול והעשיר ביותר שהתגלה בבור גניזה של מקדש ביבנה שבלב פלשת יוצג על ידי ד"ר עירית ציפר; פרחיה נחשוני מרשות העתיקות תציג עדויות לטקסי פולחן ממקדש כפרי בצפון מערב הנגב שבו התגלה ספל פולחני עם דמות לביאה ועוד מגוון הרצאות המלמדות על תובנות חדשות בתרבות הפלשתית.

כמו כן יוצגו ביום העיון חפירות ופרויקטים עיקריים המתבצעים על ידי רשות העתיקות, אוניברסיטת בן גוריון בנגב באשקלון, גבעות אטון, תל צפית, בית שמש, חורבת ברוד שבשמורת להב ועוד אתרים בדרום הארץ.

 

לפרטים נוספים ניתן לפנות אל:

פרופ' יצחק גלעד מאוניברסיטת בן-גוריון 054-4640148,

לדובר האוניברסיטה, אמיר רוזנבליט, טל.052-8795811 

למשרדי מרחב דרום ברשות העתיקות: 08-6467319/20.