חומות העיר עתיקה של ירושלים הן מנכסי המורשת התרבותית החשובים של העיר.
מצבן הפיזי שימורי של חומות העיר העתיקה מגוון: חלקן במצב מעורער המהווה סכנה בטיחותית ובחלקן במצב של הזנחה לכלוך ותהליכי בלייה בשלבים ובדרגות שונות.

מטרת פרויקט "חומות ירושלים" לתת מענה שימורי, הנדסי ואדריכלי לשימושים השונים ולתהליכי ההרס והבליה.

תחום שימור ברשות העתיקות מוביל תוכנית רב שנתית, לתיעוד, תכנון וביצוע פעולות שימור ושיקום בחומות העיר העתיקה .
לצורך כך הוקם בתחום שימור צוות תכנון וביצוע המורכב מאדריכלים, מהנדסים ומשמרים בעלי ניסיון בעבודות שימור מורכבות מסוג זה, תוך ייעוץ במומחים מתחומים שונים בניהם:


• מדידה בטכנולוגית לייזר המאפשרת קבלת מודל סרוק תלת מימדי של החומות
• סקר הבוחן את משאבי הטבע בחומה בכדי למנוע פגיעה בזנים נדירים בעת פעולות השימור ועוד.

חומת העיר העתיקה נבנתה במאה ה-16 ע"י הסולטאו סולימאן, חלקים רבים בה בנויים על גבי שכבות ביצורים קדומות ובשימוש משני נרחב של אבנים מבנייה קדומה לחומה, בחלקם ניתן עדיין לראות את סימן הסתתים.
החומה באורך כולל של 4,400 מ' גובהה משתנה בין 5 ל-15 מ', עובי החומה בבסיסה כ 2.5-3 מ' ובראשה כ-1.5, ועליו מערכת שיניות וחרכי ירי.

משיקולים לוגיסטיים הטיפול בחומות חולק ל-14 קטעים באורכים משתנים הקטע הראשון אשר נבחר לטיפול הוא הפינה הצפון-מערבית של החומה.
אחד השיקולים המכריעים בבחירת קטע זה לטיפול היה הסכנה המיידית בנשירת אבנים ממעקה אבן מעורער בטיילת החומות הממוקם מעל חצר ביה"ס קולג' דה-פרייר.


פעולות השימור המתבצעות כוללות: הסרת צמחיה, מילוי מישקים, החלפת אבנים בלויות ושחזור קונטור החומה לרבות שיחזור שיניות וחרכי ירי.

בבסיס החומה שרידי ביצורים קדומים מהתקופה האיובית והצלבנית ניתן להבחין בשרידי החפיר, אמת מים ושרידי מצודת 'גולית' הצלבנית.
בחלקה העליון של החומה ניתן להבחין בפגיעות הצלפים הישראלים מצפון וממערב ובכתובות בערבית על קיר המסך מעברן הפנימי של השיניות, עדות לשלטון הירדני בעיר ולאירועי הדמים והצליפות ההדדיות בעיר החצויה.

חוסר יציבותו של קיר מסך זה, ובהתקבל ההחלטה כי לא ניתן לייצבו באתרו, עורר דיון שימורי עקרוני האם יש חשיבות בהשבת הקיר לאחר פירקו ?!

התקבלה ההחלטה הערכית כי קיימת חשיבות תרבותית רבה במורכבות וברב-תקופתיות של חומות ירושלים, החל מהתקופות הקדומות לבנייתה וכלה בשחרור ירושלים בשנת 1967.


חומות העיר העתיקה מספרות תולדות ירושלים וארץ ישראל לדורותיה וככאלה יש לשמרן.

 

לכתבה כפי שפורסמה בחדשות ערוץ 2