חיפוש בספריה
חינוך וקהילה
|
מידע שימושי
|
תצוגות ארכיאולוגיות
|
מבנה ארגוני
|
חנות
|
פרסומים
|
סרטים
צור קשר
|
אודותנו
|
עברית
|
English
|
ﺍﻟﻌﺮﺑﻴﺔ
מי אנחנו
חפירות ארכיאולוגיות
מתנדבים
רישוי, בניה ואגרות
מגילות מדבר יהודה
אספנים
כנסים וימי עיון
דוברות
מכרזים
מאגר ספקים
ארכיון
הצהרת נגישות
צור קשר
אתרים נוספים
חדשות ארכיאולוגיות
עתיקות - המהדורה המקוונת
אתר הסקר הארכיאולוגי של ישראל
מינהל שימור
הארכיון המדעי
הספרייה המקוונת של מגילות מדבר יהודה ע"ש ליאון לוי
אגודת הידידים של רשות העתיקות
פסיפס לוד
הגן הארכיאולוגי בירושלים
אתר פרוייקט יפו
אתר ועדת ערר לפי חוק העתיקות
הטרופה דור 2001/1 – עדות לשינויים בשיטות בניית כלי שיט
הדס מור - החוג לציוויליזציות ימיות, אוניברסיטת חיפה
הטרופה נמצאה בעקבות סקר דיקורים שנערך בנובמבר 2001 על ידי תלמידי החוג לציוויליזציות ימיות בלגונה של דור (טנטורה). רק לאחרונה נסתיימה העונה הרביעית והאחרונה של החפירה באתר, בטרופה המהווה בסיס לעבודת דוקטורט בחוג לציוויליזציות ימיות באוניברסיטת חיפה, המשלבת מחקר ארכיאולוגי של כלי השיט עם מחקר היסטורי של התקופה.
הטרופה, דור 2001/1, הייתה כנראה ספינת סוחר, שהפליגה לאורך החוף (Coaster). היא תוארכה על פי פחמן 14 לסוף המאה החמישית- תחילת המאה השישית לספירה. חלק ניכר מתחתית כלי השיט שרד, כולל: שדרית, תת שדרית, מוט- קצה אחד (חרטום?), יותר מ- 25 לוחות דופן, כ- 20 לוחות רצפה, יותר מ- 30 צלעות, חיזוקי אורך שונים וחלק ממערך בסיס התורן. מידותיה המקוריות היו כנראה 16 מ' אורך ו- 5 מ' רוחב.
מטען הטרופה כלל כ- 80 אבני בנין אשר נערמו בשתי קומות והיו מסודרות בשורות לרוחב הסיפון. מידותיהן הממוצעות היו 57 x 28x 18 ס"מ והן הונחו ישירות על גבי לוחות הרצפה, כשמחצלת ארוגה הגנה על העץ עצמו. רוב הקרמיקה שנמצאה בחפירה הינה ביזנטית, רובה שברים לא אינדיקטיבים, שלגביהם קשה לקבוע בוודאות שנמצאו
in situ
ושייכים במובהק למטען הטרופה.
מניתוח פרטי מבנה הספינה עולה כי הספינה נבנתה על בסיס שלד של שדרית וצלעות. משמעות המסקנה הזו היא, שהספינה דור 2001/1 מקדימה את כרונולוגיית השינוי בשיטות בניית כלי שיט מ 'צפוי-קודם' ל'שלד-קודם' בכ-500 שנה. טענה זו עוררה הדים רבים בקהיליה המדעית העוסקת במחקר כלי שיט עתיקים. בין השאר נטען כי אין להגיע למסקנה כזו בעקבות מחקר תוך כדי צלילה בלבד, אשר זמנה מוגבל ותנאי העבודה בה קשים, אלא יש לבחון את הפרטים ולבצע את המחקר מחוץ לים: במעבדה בחוף.
בעקבות זאת, ולאחר התייעצות עם רשות העתיקות, נעשה ניסיון ראשוני בו הוצא חתך מהאונייה מקרקעית הים. העצים הועברו למעבדת השימור של המכון ללימודי ים באוניברסיטת חיפה. הוצאת חתך של כלי שיט מהים איננה פעולה שגרתית בארכיאולוגיה הימית, ואפשר שהפעולה שנעשתה בדור 2001/1 היא מהבודדות בעולם אם לא הראשונה. ממצאי המחקר עד עתה מאששים את ההנחה שהספינה נבנתה על בסיס שלד, אולם המחקר רק בראשיתו. בהמשך ישומרו העצים, הממצא ישוחזר ויוצג לציבור.
מאמרים נוספים ...
בפתח החוברת
חרוזי סטיאטיט בפקיעין הכלקוליתית
תל נסיבה (חורבת נסיבה)
חידושים במחקר התיאטרון הסוורי של סקיתופוליס (בית-שאן)
שרידי ישוב מהתקופה ההלניסטית והרומית שנחשפו בחפירות מיעאר (יעד)
שרידי בעלי החיים מתל דור: עיר נמל מתקופת הברזל הקדומה
אמפורות מספרות – חידושים בחקר המסחר הימי של עכו על פי ממצאים מחפירות הנמל והעיר
Remarks on the Chronological and Spatial Distribution of the Rhodian Amphora Eponym Stamps from Excavations at Akko-Ptolemais
הטרופה דור 2001/1 – עדות לשינויים בשיטות בניית כלי שיט
הטרופת דור 2002/2: הממצא הארכיאולוגי וההקשר ההיסטורי
הנצרות הקדומה בגליל
נצרות לפני ואחרי התקופה הביזאנטית - גילויים מחפירות בגבעת משטרת מגידו ובתמרה
דוגמאות לפיסול הגותי מהמאה השלוש עשרה בעכו
השפעה ארכיטקטונית צבאית של גרמניה המדיאוולית על מבצרי הטבטונים בגליל המערבי (מונפור וג'ידין)
לקט חידושים בחקר הזכוכית העתיקה ממרחב צפון
חפירות "קפלן" ביפו- "בית המחסנים הצידוני"
שימור החזית הצפונית בבית הכנסת האר"י הספרדי בצפת
עכו – מרכז השאדליה הישרוטיה העולמית
נמל קיסריה - תגלית חדשה