הקדמה עונת החפירות ה 10- בסוסיתא הסתיימה בימים אלו. האתר ממוקם בשטח גן לאומי סוסיתא ממזרח לכינרת. העונה ארכה 4 שבועות וכמו בעבר השתתפו בה בנוסף לחוקרים מהמכון לארכיאולוגיה של אוניברסיטת חיפה גם שתי משלחות מחו"ל: האקדמיה הפולנית למדעים, מוורשה ואוניברסיטת קונקורדיה, סנט פאול, מינסוטה, ארה"ב. בראש משלחת החפירות עמדו פרופ' ארתור סג"ל ודר' מיכאל איזנברג. בנוסף לחוקרים ולסטודנטים ממוסדות מחקר שהוזכרו לעיל, השתתפו בחפירות עשרות מתנדבים, רובם מחו"ל ומיעוטם מהארץ. רשות הטבע והגנים סייעה לחפירה בציוד הנדסי ובכוח אדם מקצועי לעבודות השימור.
תוצאות החפירה:
א. אזור הפורום בפורום, שהיה לרחבה הציבורית המרכזית של סוסיתא הרומית נערכו חפירות בדיקה במטרה לברר את עיצובו המדויק של הפורום. בפינה הדרום מזרחית נחשפה חנות ובה נמצא מטמון של שלושה פסלוני חרס של אלת האהבה אפרודיטה, הלא היא וונוס הרומית. ניכר היה היטב לעין, שניסו להחביא את הפסלונים מבלי שיינזקו. ואמנם, הפסלונים נתגלו שלמים. מי, מתי ולשם מה החביא הפסלונים...שאלות אלו נשאלו מייד עם חשיפתם של הפסלונים. הייתכן כי במאה הרביעית לספירה, כאשר הנצרות הופכת אט, אט לדת השלטת באימפריום הרומי, היו עדיין בסוסיתא כמה וכמה תושבים שנשארו נאמנים לאלת האהבה וביקשו להחביאה ולשמרה... שלושת הפסלונים, שגובהם כ 30- סמ' עשויים חרס בתבנית ומייצגים הדגם הנפוץ של אלת האהבה המכונה בפי החוקרים: Venus pudica, כלומר וונוס הצנועה. האלה ניצבת זקופה,כשהיא מסתירה בכף ידה הימנית את המקום המוצנע...
ב. מבנה דמוי תיאטרון ממערב לרחבת הפורום נחשף מבנה דמוי תיאטרון. בשל מימדיו הקטנים נראה שלפנינו אודיאון ,(odeion), כלומר מבנה דמוי תיאטרון, אך מקורה. מבנים מעין אלה היו נפוצים למדי בתקופה הרומית ונועדו למופעים של קריאת שירה או מופעי מוסיקה בפני קהל נבחר ומצומצם. בעוד שבתיאטרון ממוצע היו כ 4000- מקומות ישיבה, באודיאון מספר המקומות לא עלה לרוב על 600 . קיימת גם האפשרות שלפנינו בוליאוטריון ,(bouleuterion) כלומר בית מועצת העיר. גם מבנים אלה נראו כמו תיאטרון קטן מקורה, ובהם מערכת ישיבה מדורגת, חצי עגולה במתארה. המשך החפירה במקום בעונה הבאה יבהיר ודאי מה היה ייעודו של מבנה זה. על אף העובדה שחפירתו של המבנה רק בראשיתה, עלה בידינו לחשוף את מלוא היקפו. צידו האחד של המבנה מלבני במתארו ואילו צידו השני חצי עגול. טיב בנייתו משובח ונראה שיש לתארכו לשלהי המאה הא' לפנה"ס או ראשית המאה הא' לספה"נ. הייתכן שיש לקשור את הקמתו של האודיאון (הבוליאוטריון) עם העברתה של סוסיתא (בשנת 23 לפנה"ס) לשלטונו של הורדוס המלך?
ג. הבסיליקה במרוצת שלוש העונות האחרונות חשפנו בהדרגה באזור שממזרח למתחם הפולחני המרכזי מבנה רב מידות שרובו עמודים. תחילה סברנו שמדובר במבנה שער עיטורי, בדומה לקשת ניצחון, אך עתה, נתברר שלפנינו מבנה רב מימדים ורב רושם שיש לזהותו כבסיליקה, כלומר מבנה ציבורי מרכזי הבנוי בסמיכות לפורום ומשמש לו תחליף מקורה. במלים אחרות, כאשר הפורום הפתוח משמש מוקד לפעילות כלכלית, חברתית ומנהלית-משפטית של כל עיר, הרי במקרה ותנאי מזג האוויר אינם נוחים, הדברים יכולים להתנהל בבסיליקה, שהינה מבנה רב מידות ומקורה. הבסיליקה בסוסיתא הייתה מבנה מלבני, הבנוי על ציר צפון-דרום. ארבעה סטווים הבנויים במקביל לארבעה הקירות של המבנה חילקו החלל הפנימי של הבסיליקה לאולם תווך וארבע סיטראות. מן הראוי לציין, שעד כה נחפרה בארץ רק בסיליקה אחת והיא הבסיליקה של שומרון (Samaria) .
ד. הכנסייה הצפון-מזרחית והמבנן (insula) סביבה
המשלחת האמריקאית המשיכה בתנופה את חשיפתו של מבנן מגורים המשתרע סביב הכנסייה הצפון-מזרחית. מה שלפני כמה וכמה שנים התחיל כחפירה של כנסייה קטנה וצנועה, הפך במרוצת שלוש העונות האחרונות לחשיפה שיטתית של רובע מגורים שראשיתו כנראה במאה הד' לספה"נ. רובע מגורים זה, התחום על ידי רחובות העיר מצטיין בבנייתו הנאה ומאפשר הצצה נדירה לחיי היום יום של תושבי סוסיתא בשלוש המאות האחרונות לקיומה של העיר, עד שנחרבה ברעש האדמה הקטלני של שנת 749 לספה"נ. הבתים בנויים אבני גזית קטנות ותכניתם אחידה למדי: במרכז חצר המרוצפת בלוחות אבן, כשסביבה חדרי מגורים. ניכר לעין שהפעילות המשקית היום-יומית, כולל הבישול, נערכה בעיקרה בחצר. בכל בית נמצא בור מים אחד לפחות.
ה. פעולות השימור והשחזור שלושה צוותי שימור עבדו במרוצת כל ימי החפירה באתרים השונים. השימור התרכז בעיקר בפסיפסים ובטייחים, אך כלל גם שימור-חיזוק הקירות בכנסיות ובמבנים נוספים. בשטח הבסיליקה שוחזר באופן חלקי אחד העמודים. המשחזרים הצליחו להשתית הבסיס על אחד המסדים והעמידו עליו שתיים מתוך חמש החוליות של גזע העמוד ולבסוף הכותרת הקורינתית המרשימה. די במראה העמוד המשוחזר כדי להתרשם מהיופי ומהעוצמה של הארכיטקטורה הרומית בת התקופה האימפריאלית (מאה הב' לספה"נ).