בפרק הזמן שבין שלהי המאה השמונה עשרה לבין אמצע המאה התשע עשרה, עמדה עכו, אשר נחשבה כמפתח למזרח, במרכזם של כמה אירועים היסטוריים בעלי חשיבות בינלאומית, כשהבולטים בהם מצור נפוליאון בונפרטה וצבאו על העיר בשנת 1799 ומצור חיל המשלוח הבריטי-אוסטרי על העיר בשנת 1840 . שני אירועים אלו ואחרים הביאו לכך שספינות מציים שונים, מערב אירופאים או מזרח תיכוניים, ומסוגים שונים, פקדו את העיר ונמלה, אשר ספינות שונות טבעו בו ובסביבתו.
הספינה הטרופה עכו 1 נמצאה בעומק של ארבעה מטרים מתחת לפני הים במצב השתמרות טוב ובנויה ברובה מעץ אלון. האורך הכולל של שריד הספינה, בתחתיתה, מקצה הקנה ועד הצלע האחרונה שנחשפה, הוא 23 מ’. רוחבו של צד שמאל, מהשדרית ועד תחילת השיפוליים הוא 4.38 מ’. החלקים ששרדו הם השדרית ותת השדרית; מערך החרטום כולל הקנה ותת הקנה, Apron ו- Deadwood עם מגרעות אשר שימשו כבסיס לצלעות בחרטום; צד שמאל של גוף הספינה, מהלוח הראשון ועד תחילת השיפוליים, כולל קרוב למאתיים חלקי צלעות, לוחות גוף ולוחות רצפה.
במהלך עונות החפירה נמצאו ממצאים רבים: כלי חומר הכוללים אוסף מקטרות חומר מעוטרות; נאדות עור עם פקקי עץ; חלקי מערך הכוללים גלגלות, deadeyes , ו- sheaves ; ממצאים אורגאניים כגון חרצני זיתים וקליפות שקדים ואגוזים; כדורי תותח עשויים ברזל וכדורי רובה עשויים עופרת; ושני רובי מוסקט המכוסים בשכבה עבה של צמדה ימית.
עכו 1 הינה הספינה הטרופה הגדולה ביותר שנחפרה עד כה בחופי הארץ. לאחר שלוש עונות חפירה תת-ימית נראה כי בהתבסס על מבנה הספינה הטרופה, תיארוכה המשוער וממצאיה, עכו 1 היא שריד של אונית קרב, אשר לקחה חלק באחד האירועים הימיים המתוארים לעיל. אולם, למרות המחשבה הרווחת, שכלי שיט מהתקופה העות’מאנית ידועים ומתועדים, מתברר שאין הדבר כך. בפרט, איננו יודעים היכן נבנתה הספינה הטרופה עכו 1, באיזו מסורת נבנתה, ומה היה דגלה. מעניינת לא פחות השאלה, מה עשתה אוניית מפרש בגודל זה בתוך נמל עכו.