Israel Antiquities Authority
נגישות

היחס לפשעי מלחמה במקרא

נילי ואזנה, האוניברסיטה העברית

חוקי המלחמה המודרניים מנסים להגביל את המלחמה ולהכניס אותה למסגרת של כללי משחק מקובלים. האם בעולם המקרא ניתן להצביע על ניסיון מסוג זה לרסן את זוועות המלחמה ונזקיה? האם היו מעשים שהוגדרו כ'פשעי מלחמה'?
ניצני מחשבה מפתיעים בדבר תפיסת 'פשעי מלחמה' בתקופת המקרא מופיעים במאה השמינית לפני הספירה, בנבואות התוכחה על הגויים של הנביא עמוס מתקוע:

עמוס א,ג כֹּה, אָמַר ה', עַל-שְׁלֹשָׁה פִּשְׁעֵי דַמֶּשֶׂק, וְעַל-אַרְבָּעָה לֹא אֲשִׁיבֶנּוּ:   
עַל-דּוּשָׁם בַּחֲרֻצוֹת הַבַּרְזֶל, אֶת-הַגִּלְעָד.  ...
ו כֹּה, אָמַר ה', עַל-שְׁלֹשָׁה פִּשְׁעֵי עַזָּה, וְעַל-אַרְבָּעָה לֹא אֲשִׁיבֶנּוּ: 
עַל-הַגְלוֹתָם גָּלוּת שְׁלֵמָה, לְהַסְגִּיר לֶאֱדוֹם. ...
ט כֹּה, אָמַר ה', עַל-שְׁלֹשָׁה פִּשְׁעֵי-צֹר, וְעַל-אַרְבָּעָה לֹא אֲשִׁיבֶנּוּ: 
עַל-הַסְגִּירָם גָּלוּת שְׁלֵמָה, לֶאֱדוֹם, וְלֹא זָכְרוּ, בְּרִית אַחִים.  ...
יא כֹּה, אָמַר ה', עַל-שְׁלֹשָׁה פִּשְׁעֵי אֱדוֹם, וְעַל-אַרְבָּעָה לֹא אֲשִׁיבֶנּוּ: 
עַל-רָדְפוֹ בַחֶרֶב אָחִיו, וְשִׁחֵת רַחֲמָיו, וַיִּטְרֹף לָעַד אַפּוֹ, וְעֶבְרָתוֹ שְׁמָרָה נֶצַח. ...
יג כֹּה, אָמַר ה', עַל-שְׁלֹשָׁה פִּשְׁעֵי בְנֵי-עַמּוֹן, וְעַל-אַרְבָּעָה לֹא אֲשִׁיבֶנּוּ: 
עַל-בִּקְעָם הָרוֹת הַגִּלְעָד, לְמַעַן הַרְחִיב אֶת-גְּבוּלָם.  ...
עמוס ב, א כֹּה, אָמַר ה', עַל-שְׁלֹשָׁה פִּשְׁעֵי מוֹאָב, וְעַל-אַרְבָּעָה לֹא אֲשִׁיבֶנּוּ: 
עַל-שָׂרְפוֹ עַצְמוֹת מֶלֶךְ-אֱדוֹם, לַשִּׂיד.  ...
ו כֹּה, אָמַר ה', עַל-שְׁלֹשָׁה פִּשְׁעֵי יִשְׂרָאֵל, וְעַל-אַרְבָּעָה לֹא אֲשִׁיבֶנּוּ:  עַל-מִכְרָם בַּכֶּסֶף צַדִּיק, וְאֶבְיוֹן בַּעֲבוּר נַעֲלָיִם.  ז הַשֹּׁאֲפִים עַל-עֲפַר-אֶרֶץ בְּרֹאשׁ דַּלִּים, וְדֶרֶךְ עֲנָוִים יַטּוּ; וְאִישׁ וְאָבִיו, יֵלְכוּ אֶל-הַנַּעֲרָה, לְמַעַן חַלֵּל, אֶת-שֵׁם קָדְשִׁי.  ח וְעַל-בְּגָדִים חֲבֻלִים יַטּוּ, אֵצֶל כָּל-מִזְבֵּחַ; וְיֵין עֲנוּשִׁים יִשְׁתּוּ, בֵּית אֱלֹהֵיהֶם. 

אותן פעולות שעמוס מגנה בחריפות, נזכרות בתיאורים אחרים במקרא ובמקורות חוץ מקראיים ללא שום הסתייגות או גינוי. אדרבה, הן משקפות עוצמה צבאית. מה דורש אפוא עמוס מן העמים? האם לדעתו מלחמה אינה מצדיקה התאכזרות, הגליה או ביזוי גופת המת של האויבים?
בהרצאה זו אציע כי על פי עמוס, "פשעי המלחמה" אינם המעשים עצמם, אלא עוצמתם המוגזמת, הטוטאליות שלהם, ומשכם הארוך. הוא מגנה הפעלת אמצעים קיצוניים ואכזריים שאינם מוצדקים. מבחינה זו הוא אכן מציע אמות מידה מוסריות חדשות, אך עדיין נטוע היטב בתוך עולמו, במאה השמינית לפני הספירה.


מאמרים נוספים ...